Fra bijob til Fyns største på 25 år
Det hele startede med, at tiden gik for langsomt. Og det på trods af, at skolen hed Rasmus Rask. Så midt i 8. klasse havde Klaus fået nok af at samle splinter i bagdelen fra skolebænken. Han ville ud af skolen. Det fik han lov til, men kun hvis han lovede at tage en læreplads i stedet. Så Klaus byttede skolelivet ud med en tilværelse som blomstergartnerelev. Det passede bedre til temperamentet, og efter 3,5 års læretid blev Klaus fastansat som formand med ansvar for en afdeling af gartneriet. Han var lige fyldt 18 år.
Fodbold fyldte en god del af fritiden. Og her hørte Klaus vennerne prale med deres timeløn som murere på akkord. De fik 130 kr. i timen. Det var dobbelt op i forhold til, hvad selv en formand i et gartneri kunne tjene. Pengene trak, så Klaus sagde farvel til blomster og goddag til et job med mørtel, sten og god løn.
Efter fem år som murerarbejdsmand fik Klaus et livsdefinerende job. Han blev nemlig ansat som vinduespudser hos ISS. Her oplevede han, hvad det vil sige at være en del af en stor virksomhed med langt fra medarbejderen på gulvet til chefen.
Det tog tre år, før bægeret flød over, og Klaus søgte og fik jobbet som graver ved kirken i Brylle. Her havde han mandagen fri. Og den brugte han til at polere vinduer. I 1996 var Klaus til møde i banken, hvor bankmanden spurgte: Hvorfor starter du ikke for dig selv på fuld tid? Ja, hvorfor ikke, tænkte Klaus og sprang ud som selvstændig. Og kan i år derfor fejre 25-års jubilæum som selvstændig.
For 25 år siden pudsede Klaus Hansen vinduer om mandagen. De øvrige dage arbejdede han som graver ved kirken i Brylle. I dag står Klaus Hansen bag Fyns største virksomhed inden for vinduespolering med offentlige og private virksomheder og organisationer på og uden for Fyn som kunder. Og næste generation står klar til at videreudvikle virksomheden.
Fra enkeltmandsvirksomhed til Fyns største
Fra sin spæde start har virksomheden været specialiseret ved alene at løse opgaver for private og offentlige virksomheder, institutioner og organisationer. Et forhold, som virksomheden tonede rent flag overfor ved i 2005 at skifte navn fra det oprindelige Klaus Hansen Vinduespolering til Erhvervspolereren.
I alle år har virksomheden – og kunderne – nydt godt af et stærkt værdisæt. Her ses faste strukturer som et absolut gode. Og aftaler som noget, man overholder, ikke en retningsgivende hensigtserklæring fra de gode intentioners kirkegård.
En høj specialiseringsgrad, godt kendskab til kunderne, faste strukturer og viljen til at holde sit ord har i den grad givet pote. Virksomheden er vokset støt og roligt gennem årene til den størrelse, den er i dag, hvor den har mellem 12-15 ansatte – afhængigt af den aktuelle ordreindgang. Ca. halvdelen af kunderne er vundet i licitationer, mens den anden halvdel består af faste kundeaftaler. Erhvervspolereren kommer i dag på mere end 850 adresser i Jylland, på Fyn og Sjælland. Og klarer alle opgaver fra de største som fx OUH til de mindste i en mindre børnehave.
Kunderne er meget loyale. Et sted som Hotel Kongebrogaarden har været med fra virksomhedens start. Det samme har Odense Kommune, hvor Klaus Hansen startede med at hjælpe plejehjemsbeboere i Dalum til en fri og uhindret udsigt fra ruderne. I de senere år er alle opgaver til Odense Kommune vundet via licitation.
Om grunden til virksomhedens succes siger Klaus Hansen: – Vi ser os som et alternativ til de store. Hos os er kunderne tæt på. Når de ringer ind på kontoret, kommer de med det samme i kontakt med den, der bestemmer. Det betyder, at vi får løst alle udfordringer, som måtte opstå i et samarbejde, før de vokser og bliver til problemer.
– Samtidig har vi en faglig stolthed over de opgaver, vi løser for kunderne. Skulle noget smutte – og det kan jo ske, for vinduespudsere er også en slags mennesker – så tager vi ud og ordner det. Uden spørgsmål og brok. Tingene skal være i orden. Punktum.
Faktaboks
Som vinduespolerer oplever du mange ting.
Vi er blevet pisset på…
Odense Zoo er en kær kunde, der giver mange pudsige indslag i vores hverdag. Som fx at blive lukket ind i et bur, gøre sit arbejde – og blive pisset på af aberne i Tropehuset, fordi de lige vil markere, at det er dem, der hører til i buret – ikke vinduespolereren.
Overbegloet af beboere
Når vi pudser vinduer ved pingvinerne i Odense Zoo, så sker det ofte, at de stiller sig op og følger nøje med i, om vi gør det godt nok – eller sådan føles det i hvert fald…
Når måger møger vinduerne til
Til en vigtig reception, et bryllup eller andet arrangement skal alt spille og omgivelser skal folde sig ud i al den pragt, de kan. Det kræver rene vinduer. Og vi er mange gange blevet kaldt ud, fordi en eller flere måger, har klattet på vinduerne. Sågar til et kongeligt besøg. Så slipper vi alt, vi har i hænderne og retter op på naturens uorden.
Når vi forveksles med julemænd
Vores kendetegn er den røde farve. Vores tøj er rødt. Vores biler er røde. Selv vores sko har fået et rødt islæt. Så når vi kommer og pudser vinduer i børnehaver, sker det, at børnene går helt amok. Især op til den søde juletid. De tror nemlig, at vi er julemænd, der kommer på besøg.
Går forrest i udviklingen
Ligesom alle andre brancher står vinduespolering som fag ikke stille. I disse år er det især bæredygtighed, der er på dagordenen.
Her er det et erklæret mål for Erhvervspolereren at være i den rigtige ende af den grønne udvikling. Virksomheden var blandt de første til at investere i eget vandanlæg, som gør vinduespoleringen mere miljørigtig. Her bruger virksomheden alene vand til rengøringen. Ved manuel polering bruger Erhvervspolereren kun svanemærkede rengøringsmidler. I dag har alle biler fra Erhvervspolereren egne vandanlæg. Vinduespudserne har med andre ord eget vand med ud på opgave. De fleste biler har tre anlæg. Den største har fire.
En anden del af indsatsen for at bidrage til en bæredygtig fremtid er hensynet til medarbejderne:
– Vi var de første til at give alle medarbejdere en sundhedsforsikring. Langt før, det blev en sædvane. Vi lader folkene arbejde i teams, så de kan fordele opgaverne og undgå for meget arbejde med gentagne bevægelser. Og vi sørger for, at de får de bedst mulige redskaber, som fx kulfiberstænger til vaskebørsterne. De vejer væsentligt mindre, men koster en formue, siger Klaus og peger over i et hjørne, hvor der står et mindre antal stænger: – Der står fx for 40.000,- stænger lige der.
Men indsatsen stopper ikke der.
– Du skal ikke blive forbavset, når du inden for overskuelig tid, ser en rød kassevogn på el komme hvislende ud på opgaver. Døtrene presser på for at styrke vores indsats. Og snart er det dem, der bestemmer, slutter Klaus Hansen og tilføjer hurtigt: Eller i hvert fald det meste.
Julie og Sandra er næste generation i ledelsen af Erhvervspolereren. De har bl.a. sat fokus på at få vinduespoleringen gjort endnu mere klimavenlig.
Et generationsskifte tager fart
For to år siden startede Julie Hansen på kontoret i Erhvervspolererens domicil. Og for et halvt år siden stødte Sandra Hansen til. Dermed er generationsskiftet fra Klaus Hansen til de to døtre i gang.
– Det er med lidt sommerfugle i maven, at vi er i gang med dette generationsskifte. For det er spændende og en stor mulighed for os. Men det er også lidt af et pres. Ikke at far lægger pres på os. Det er mest noget, vi selv gør, fortæller Julie: – Hvor far har gjort det på sin facon, skal vi finde vores egen måde at drive virksomheden videre på. Vi skal indfri vores egne ambitioner.
– Vi har de samme værdier, siger Sandra: Vi vil bygge videre på den faglige stolthed, der har hjulpet os frem til der, hvor virksomheden er i dag. Men vi vil arbejde på at komme endnu tættere på kunderne. Hjælpe hinanden ved licitationerne. Trække på fars enorme faglige ballast. Men bruge den på vores måde.
– Julie er uddannet fysioterapeut, mens jeg både er uddannet som pædagog og politibetjent. Det er måske to ret utraditionelle veje ind til at lede en flok vinduespolerere og skabe resultater for virksomheden. Men omvendt: Jeg er uddannet til at arbejde med mennesker og møde dem der, hvor de er. Dermed har jeg den naturlige interesse for kundesiden og tager ansvaret for salg og kundekontakt.
– Ja, supplere Julie: Og jeg arbejder struktureret og ved meget om kroppen. Så jeg tager det administrative ansvar og mandskabspleje og -ledelse.
Det har længe ligget i kortene, at generationsskiftet skulle være en langsom proces. Men efter sommerferien tager virksomheden et stort spring ind i fremtiden. Her vil Klaus nemlig forlade sin plads på kontoret og være en del af et af virksomhedens vinduespoleringsteam fire dage om ugen.
– Det bliver spændende – siger Klaus. – Ja, for alle parter, svarer Julie og Sandra i kor.
Vil du ringes op?